Nyhed

Anbefalinger for god ledelse i den frivillige sociale sektor sendes i høring

Komitéen for Good Governance sender nu 17 anbefalinger for god ledelse i den frivillige sociale sektor til skriftlig høring.

Mere gennemsigtighed. Tydeligere rollefordeling. Mere troværdighed. 

Sådan lyder udgangspunktet for de 17 anbefalinger, som komitéen for Good Governance nu sender i skriftlig høring hos den frivillige sociale sektor. 

"Anbefalingerne for god ledelse handler om at skabe tillid – både til selve organisationen og til de tilbud, som organisationen udbyder til samfunds mest udsatte borgere. Det handler om at skabe et værktøj, som kan videreudvikle organisationerne, så de bliver endnu bedre til det, de allerede er gode til. Derfor er det også vigtigt for os, at sektoren høres og inddrages nu, så vi sammen kan tage ejerskab over anbefalingerne," lyder det fra Mads Roke Clausen, formand for Frivilligrådet og komitéen for Good Governance.   

 

Det handler om at skabe et værktøj, som kan videreudvikle organisationerne, så de bliver endnu bedre til det, de allerede er gode til.
Mads Roke Clausen, formand for Good Governance-komitéen

 

Formålet med anbefalingerne er at give landets frivillige sociale organisationer en værktøjskasse, der bl.a. kan  bidrage til større tillid til organisationernes virke, mere åbenhed omkring ledelsesstrukturer og rollefordelinger mellem bestyrelse og ansat ledelse samt bedre trivsel blandt de frivillige. 

"Man kunne kalde anbefalingerne for god ledelse for en huskeliste til selvrefleksion, sådan at de frivillige sociale organisationer eksempelvis er afklaret omkring, bestyrelsens størrelse og sammensætning, og hvordan der vælges til bestyrelsen. Det kunne også handle om habilitetspolitik eller om trivselsamt forebyggelse af konflikter og chikane. Åbenhed omkring sådanne forhold er afgørende for at sikre troværdighed til organisationerne," forklarer Mads Roke Clausen.   

Læs desuden interviewet med Mads Roke Clausen i Altinget: Civilsamfund

Anbefalingerne er udarbejdet af komitéen for Good Governance, som er udpeget af Frivilligrådet. Udarbejdelsen sker som led i aftalen om satspuljen på børne- og socialområdet 2019-2022, hvor et flertal af Folketingets partier ønskede et redskab til at sikre en mere transparent ledelse i den frivillige sociale sektor. 

Læs mere om Good Governance-projektet

Foruden at give sektoren et effektivt redskab til at håndtere ledelsesmæssige opgaver og styrke troværdigheden i forhold til omverdenen, er det komitéens håb, at anbefalingerne vil medvirke til at skabe større transparens for bidragsyderne. 

 

Tag del i det videre arbejde med anbefalingerne for god ledelse

Komitéen håber, at organisationer i den frivillige sociale sektor – herunder bestyrelser, daglig ledelse samt andre interessenter – vil komme med bemærkninger til udkastet til anbefalingerne for god ledelse i den frivillige social sektor. 

 

 

Bemærkninger skal i den forbindelse sendes til mailadressen info@frivilligraadet.dk senest den 17. september 2020. 

I efteråret 2020 vil to dialogmøder derudover blive afviklet. Her vil komitéen sammen med de frivillige sociale organisationer kvalificere det videre arbejde med anbefalingerne, som skal foreligge i en endelige version i begyndelsen af 2021. Tilmeldingen til dialogmøderne åbner inden længe.
 

 

Kontakt

Billede af Laura Høvring Møller, fuldmægtig i Frivilligrådet (På barsel)

Laura Høvring Møller

Fuldmægtig

lhm@frivilligraadet.dk