Nyhed

2021 med projekt ”God ledelse i den frivillige sociale sektor”

Lanceringen af Anbefalinger for god ledelse i den frivillige sociale sektor, en implementeringsanalyse, en ny komité for god ledelse og udgivelse af flere hjælpeværktøjer har været nogle af højdepunkterne på Frivilligrådets projekt ”God ledelse i den frivillige sociale sektor” i 2021.

2021 synger på sidste vers, og det giver anledning til at se tilbage på nogle af højdepunkterne i Frivilligrådets projekt ”God ledelse i den frivillige sociale sektor”, der skal styrke ledelsesarbejdet i den frivillige sociale sektor i Danmark.

Lancering af Anbefalinger for god ledelse

Den 4. februar blev ”Anbefalinger for god ledelse i den frivillige sociale sektor” lanceret ved et digitalt event. Cirka 200 mennesker så med, og programmet indeholdt, foruden en præsentation af anbefalingerne, også et interview om opstarten af den frivillige sociale forening ”De Vildeste Fugle” med Michael Falch, som efterfølgende også spillede og sang et par numre.

Anbefalingerne for god ledelse i den frivillige sociale sektor er baseret på ”følg eller forklar”-princippet. Princippet betyder, at bestyrelsen i den enkelte organisation selv må afgøre, i hvilket omfang det vil være meningsfuldt at efterleve anbefalingerne. Alle organisationer er forskellige, så det er også forskelligt, hvad der giver mening for forskellige organisationer.

I forbindelse med lanceringen af anbefalingerne d. 4. februar, blev et ”følg eller forklar”-skema lanceret. Skemaet kan bruges af organisationer i arbejdet med anbefalingerne og er frit tilgængeligt på hjemmesiden.

På Frivilligrådets hjemmeside er der mulighed for at bestille trykte eksemplarer af anbefalingerne. Der er i skrivende stund udsendt knap 900 eksemplarer til cirka 60 forskellige aktører.

Et andet hjælpeværktøj, der blev præsenteret i løbet af året, er muligheden for personlig vejledning via en direkte telefon- og maillinje. Her kan alle kan henvende sig med spørgsmål, ris eller ros til anbefalingerne.

Ny komité for god ledelse fortsætter arbejdet

En ny Komité for god ledelse i den frivillige sociale sektor blev nedsat, efter et flertal i Folketinget i november 2020 besluttede at forlænge Good Governance-projektet frem til 2024. Komitéen har nu til opgave at følge og bidrage til at udbrede kendskabet til og understøtte implementeringen af Anbefalingerne for god ledelse i den frivillige sociale sektor.

Komitéen er sammensat af repræsentanter fra frivillige sociale organisationer samt aktører med kendskab til og kompetencer inden for jura, revision, fondsverdenen, organisationsledelse/etik. Nogle af medlemmerne er gengangere fra den tidligere komité, der udarbejdede anbefalingerne, mens andre medlemmer er nyudnævnte.

Implementeringsanalyse undersøgte kendskab til anbefalingerne

I foråret blev en analyse igangsat for at undersøge, hvor udbredt kendskabet er til anbefalingerne i frivillige sociale organisationer og hos uddelende fonde – og hvordan organisationer og fondene arbejder med eller kan se potentialerne i at arbejde med anbefalingerne.

Analysen viste, at sektoren er meget positiv over for anbefalingerne - bl.a. kender 71 % af organisationerne anbefalingerne, og 41 % arbejder, følger eller lader sig inspirere af dem.

Dialogspil skal hjælpe med de svære samtaler

Med udgangspunkt i et ønske fra sektoren er der udarbejdet et dialogspil til at tage hul på de svære samtaler, der kan være nødvendige i bestyrelserne. Spillet blev lanceret d. 28. oktober 2021, og formålet med spillet er at fungere som et hjælpeværktøj for bestyrelser, der ønsker at arbejde med anbefalingerne.