Nyhed

Ny undersøgelse: Sådan har frivillige foreninger omstillet sig under coronakrisen

Frivilligrådet præsenterer ny undersøgelse om frivillighed under coronakrisen, som for mange har været lig med omstilling og nytænkning. Det gælder i særdeleshed den frivillige sociale sektor.

Mand sidder foran computerskærm og taler via videoforbindelse.

Online mødefora for ensomme unge eller online fællesbagning. Under coronakrisen har den frivillige sektor i høj grad omlagt til digitale løsninger. Det viser en rundspørge, som Frivilligrådet for nyligt har foretaget blandt landsdækkende frivillige sociale organisationer.

Her blev de spurgt til, hvordan coronakrisen påvirker deres arbejde. Efter nedlukningen af landet, blev frivillige aktiviteter for socialt udsatte nærmest umulige at udføre, og deres mange brugere risikerede derfor at blive overladt til sig selv.

Og selvom krisens økonomiske konsekvenser er til at tage og føle på, er mange af svarene i rundspørgen omvendt opløftende og vidner om en innovativ sektor.

Grafik viser, at 82 % af landsdækkende frivillige sociale foreninger har flyttet aktiviteter over på digitale platforme. 43 % har igangsat nye aktiviteter. 14 % har indgået nye aftaler med kommuner, virksomheder eller andre regioner.

Omstillingsparat sektor
Ifølge rundspørgen har de adspurgte foreninger både søsat ekstra eller nye aktiviteter i lyset af krisen og indgået nye samarbejder med kommuner, virksomheder eller andre organisationer.

”Det har været enormt bekræftende at se den omstillingsparathed, som de frivillige og foreningerne har mønstret for at løse deres kerneopgave under så svære vilkår. Det er det drive og den kreativitet, vi ser gang på gang, og som efterhånden kendetegner sektoren”, fortæller formand for Frivilligrådet, Mads Roke Clausen.

Men særligt brugen af digitale løsninger har vist sig som et bredt anvendt værktøj til at holde kontakten til brugerne. Hele 82 pct. svarer nemlig, at de har flyttet aktiviteter over på digitale platforme under krisen.

Ventilen er blandt dem som har flyttet deres fællesskaber over på et online mødested for at bekæmpe den massive ensomhed, som før coronakrisen havde tag i ca. 120.000 unge i Danmark. Her har de både etableret lokale og nationale mødesteder, så de unge både kan møde nye mennesker samt dem, de allerede kender fra deres lokale fællesskab.

”Når nu en epidemi kommer og truer ikke kun vores helbred, men også vores sociale sundhed, skal vi være taknemmelige for, at vi trods alt lever i en tid med mange muligheder for at mødes digitalt. For fællesskaber online kan noget, men de kan ikke kan erstatte de fysiske møder. Det mærker vi tydeligt blandt vores unge, der øver sig i at danne relationer. I den proces er det vigtigt at kunne afkode hinanden i et trygt rum, og her er det fysiske møde mere egnet end det digitale,” siger Michala Nielsen, formand for Ventilen Danmark. 

 

Nogle udsatte målgrupper egner sig godt til digital frivillighed, mens andre bare ikke har de samme forudsætninger for at være med digitalt, og vi skal kunne rumme begge dele.
Mads Roke Clausen, formand for Frivilligrådet

Hos Børns Voksenvenner er børnenes behov for en rollemodel og en fortrolig voksen at snakke med ikke blevet mindre på grund af coronakrisen. Derfor har de i stedet understøttet venskaberne mellem børnene og de voksne på en anden måde. De har været i kontakt med mange af deres vennepar og ud fra deres nye virkelighed lavet et idékatalog til aktiviteter, som fx gæt og grimasser og fællesbagning, som venneparrene kan foretage sig sammen, og på den måde holde kontakten og venskabet ved lige digitalt.

”Vores målgruppe af børn er sårbare og har kun få tætte voksenrelationer i deres liv. Kontakten til deres voksenven er derfor enormt vigtig og måske særligt i denne tid, hvor dét at mødes fysisk er udfordret af coronavirus. Derfor har vi med input fra blandt andre voksenvennerne forsøgt at inspirere til online samvær, så børn og voksenvenner stadig kan ”ses” i denne tid”, fortæller direktør i Børns Voksenvenner, Mikkel Hyldebrandt Jensen.

Er fremtidens frivillighed digital?
Som samfundet efterhånden er ved åbne igen, vil frivillige foreninger ligesom resten af samfundet også vende gradvist mere tilbage til en normal hverdag.

Coronakrisen har dog affødt en debat om fremtiden, og om krisens omstændigheder har lært os noget. Det er derfor nærliggende at spørge, om frivilligheden i fremtiden vil blive digital. Spørger du Mads Roke Clausen er svaret både ja og nej.

”Det er ikke for alle. Nogle udsatte målgrupper egner sig godt til digital frivillighed, mens andre bare ikke har de samme forudsætninger for at være med digitalt, og vi skal kunne rumme begge dele. Jeg tror ikke, det vil kunne erstatte det fysiske møde med en frivillig og det fysiske fællesskab, men vi vil nok komme til at se det som et mere udbredt supplement til det frivillige arbejde i fremtiden”, slutter han.